The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. 
Hellraiser (1987)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. 
Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. 
A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. 











07/10/2013

Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope (2011)

Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope (2011)

Morgan Spurlock
Super Size Me regisseur Morgan Spurlock is weer op dreef met zijn nieuwste docu-pareltje waarin documentaire en fictie op prachtige wijze worden verenigd.




Comic-Con in San Diego is van een kleine verzamelplek voor comicfans uitgegroeid tot één van de grootste media events ter wereld. Comics nemen tegenwoordig slechts een klein deel van de beursvloer in, maar er zijn nog altijd die-hard fans die er alles aan doen om die ene strip of actiefiguur te bemachtigen. Spurlock volgt in zijn documentaire vijf bezoekers waarvoor Comic-Con meer is dan een beurs vol comics, games en beroemdheden.

Zo is er bijvoorbeeld Henson, wiens grote droom het is om te tekenen voor Marvel, op zijn queeste om zichzelf te presenteren voor verschillende representatives van comic uitgevers. Van de voorbereiding tot de uiteindelijke 'sollicitaties', alles wordt met grote zorg in beeld gebracht. Dit is dan ook de grootste kracht van de film: het vertellen van verhalen. Zoals één van de tekenaars het zelf zegt: het begint allemaal met een goed verhaal. Spurlock begrijpt dit erg goed en structureert de verschillende subverhaaltjes volgens narratieve elementen zoals we ze kennen uit fictie films. Hoewel de docu ook veel interviews met grote namen uit de comic- en filmwereld bevat, bestaat de kern uit deze vijf verhalen die ieder op een eigen manier de kijker raken. Samen creëren zij een cocktail van emoties die je onmogelijk onberoerd kunnen laten. Hoop, liefde, blijdschap, maar ook wanhoop, woede en teleurstelling,… Allen komen aan bod. De personen die gevolgd worden zijn dan ook erg divers en hebben allen op hun eigen manier belang bij de beurs dat jaar. Hoe Spurlock het voor elkaar heeft gekregen om deze bijzondere verhaaltjes bij elkaar te vinden is erg knap en hij bewijst opnieuw dat hij de koning is van de frisse, dynamische docu. Ondanks dat de verhalen soms best meeslepend zijn, is het geheel ondergedompeld in een luchtige sfeer die de belevenis van de beursgangers weergalmt.

Dit alles wordt gepresenteerd binnen het overkoepelende framewerk van de beurs zelf. Comic-Con Episode IV opent met een korte introductie om al snel de beurs in zijn huidige vorm te tonen. Met mooie shots en een vlotte montage is dit een visuele traktatie die je al snel doet verlangen naar een bezoekje aan San Diego. Het versterkt daarmee de verhalende delen: je gaat mee in de sensatie die Comic-Con is en begrijpt steeds beter wat de grote aantrekkingskracht is. Ook voor mensen die weinig met comics hebben (waaronder ondergetekende) valt er ontzettend veel te genieten. Van stukjes panelgesprekken met Kevin Smith en Sylvester Stallone tot een bezoekje aan de grootste comicleverancier ter wereld; alles valt op zijn plek en voelt als een meerwaarde. Spurlock heeft er daarbij wijselijk voor gekozen om dit keer buiten beeld te blijven. Het zijn de bezoekers en fans die het woord doen en op de meest overtuigende manier hun belevenis van het jaar becommentariëren.

Het extreme fanboygedrag en de fanatieke verzameldrang van bezoekers van Comic-Con worden door velen als vreemd en 'geeky' beschouwd, waardoor Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope aan velen voorbij zal gaan. Zij missen echter een overtuigende en uiterst vermakelijke documentaire die hen een hoop begrip voor het evenement en haar bezoekers zou bijbrengen. Het is betere reclame dan de organisatoren zelf ooit zouden kunnen maken (niet dat ze reclame nodig hebben overigens). Het fundament zijn echter de vijf verhalen die stuk voor stuk sterk zijn en een waardige plek krijgen binnen de aangename vertelstructuur. Comic-Con Epsiode IV is daarmee een komedie, liefdesfilm, tearjerker, thriller, drama en romcom ineen; een behoorlijke prestatie voor een documentaire!
 


Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...